Περίληψη
Εισαγωγή: Οι κωφοί χρήστες νοηματικής γλώσσας σε σχέση με το γενικό πληθυσμό εμφανίζουν έλλειμμα γνώσης σε θέματα υγείας, αντιμετωπίζουν δυσκολίες πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας και κίνδυνο να συμβεί λάθος στη φαρμακευτική αγωγή τους, εξαιτίας κυρίως προβλημάτων επικοινωνίας με τους επαγγελματίες υγείας. Οι δυσκολίες αυτές θα μπορούσαν να περιοριστούν με κατάλληλη εκπαίδευση των νοσηλευτών.
Σκοπός: Ο σχεδιασμός και η πιλοτική εφαρμογή προγράμματος εκπαίδευσης νοσηλευτών και φοιτητών νοσηλευτικής για τη διασφάλιση του δικαιώματος των κωφών στην υγεία.
Υλικό και μέθοδος: Πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική αναζήτηση αναλυτικών προγραμμάτων διδασκαλίας της ελληνικής νοηματικής γλώσσας, ως ξένης γλώσσας και προγραμμάτων σχετικών με την κουλτούρα των κωφών και τις ιδιαιτερότητες κατά την παροχή φροντίδας υγείας σε αυτούς.
Αποτελέσματα: Από τη σύνθεση των βιβλιογραφικών ευρημάτων σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε πιλοτικά πρόγραμμα εκπαίδευσης νοσηλευτών και φοιτητών νοσηλευτικής σε θέματα σχετικά με την κουλτούρα, τα δικαιώματα και τις ιδιαίτερες ανάγκες των κωφών κατά την παροχή φροντίδας υγείας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης μαθήματα για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων επικοινωνίας στην ελληνική νοηματική γλώσσα, εστιασμένα στις ανάγκες επικοινωνίας του νοσηλευτή με κωφούς ασθενείς. Η διάρκεια της εκπαίδευσης ήταν 30 ώρες (10 τρίωρα μαθήματα).
Συμπεράσματα – Συζήτηση: Είναι η πρώτη φορά που εφαρμόζεται σχετική εκπαίδευση σε νοσηλευτές και φοιτητές νοσηλευτικής. Από την πιλοτική εφαρμογή της κρίνεται, ότι οι εκπαιδευόμενοι ευαισθητοποιήθηκαν και απέκτησαν γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να είναι σε θέση να βελτιώσουν την παρεχόμενη σε κωφούς ασθενείς φροντίδα υγείας. Αναμένονται τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση του προγράμματος, ώστε αντίστοιχα μελλοντικά εκπαιδευτικά προγράμματα να χρησιμοποιήσουν τα θετικά στοιχεία του και να βελτιώσουν τυχόν αδυναμίες του.
Λέξεις Κλειδιά: εκπαίδευση, κωφός, νοηματική γλώσσα, νοσηλευτική, υγεία