• Αγγλικα
  • Ελληνικα
Home > Τεύχος 3 (Τόμος 13) > Συγκριτική μελέτη της επαγγελματικής ικανοποίηση εργαζομένων σε προνοϊακά ιδρύματα με τη χρήση τριών ερωτηματολογίων
09
Δεκ
2020
Posted By :
Comments : Off

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Εισαγωγή: Η επαγγελματική ικανοποίηση εκφράζει την ευχάριστη ή θετική ικανοποίηση που απορρέει από την εκτίμηση του άτομου για το επάγγελμα ή την εργασιακή του πείρα. Είθισται η επαγγελματική ικανοποίηση να αξιολογείται κυρίως με τη χρήση ερωτηματολογίων. ∆υστυχώς, έως τώρα, κανένα δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε επαγγελματίες υγείας προνοιακών δομών.

Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετήσει τρία διαφορετικά ερωτηματολόγια αξιολόγησης της επαγγελματικής ικανοποίησης και να καταλήξει σε συμπεράσματα σχετικά με τη χρήση τους για την αξιολόγηση της επαγγελματικής ικανοποίησης των εργαζομένων σε προνοιακές δομές.

Μεθοδολογία: Χρησιμοποιήθηκαν τρία ερωτηματολόγια, ήτοι: 1. Job Satisfaction Survey (JSS), 2. Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) και 3. Greek Nurses’ Job Satisfaction Scale (GNJSS) για την αξιολόγηση της εργασιακής ικανοποίησης 84 εργαζόμενων σε προνοιακά ιδρύματα της Θεσσαλίας. Στη μελέτη αξιολογήθηκαν, επίσης, οι επιμέρους παράγοντες επαγγελματικής ικανοποίησης που περιλαμβάνει το κάθε ερωτηματολόγιο. Για την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το Στατιστικό Πακέτο SPSS με επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας p=0.05. Ελέγχθηκε η αξιοπιστία εσωτερικής συνοχής (Cronbach’s a), t-tests και one way ANOVAs ώστε να εντοπιστούν τυχόν διαφορές ως προς τους επιμέρους παράγοντες.

Αποτελέσματα: Η αξιοπιστία εσωτερικής συνοχής (Cronbach’s α) ήταν 0.90, 0.34 και 0.86 για τα ερωτηματολόγια GNJSS, JSS, και MSQ, αντίστοιχα. ∆εν υπήρξαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στην επαγγελματική ικανοποίηση ως προς το φύλο, την ιεραρχία, την εμπειρία και το εισόδημα στα ερωτηματολόγια GNJSS και MSQ. Αντίθετα, βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά (p< 0.05) στην επαγγελματική ικανοποίηση ως προς το επίπεδο εκπαίδευσης στο MSQ. Παρατηρήθηκε, επίσης, διαφορετικός βαθμός σημαντικότητας στους παράγοντες του κάθε ερωτηματολογίου.

Συμπεράσματα: Στην παρούσα έρευνα εντοπίστηκε χαμηλός βαθμός επαγγελματικής ικανοποίησης των προνοιακών υπαλλήλων. Πρωταρχικός παράγοντας για τη σωστή ανίχνευση των αιτιών του χαμηλού βαθμού επαγγελματικής ικανοποίησης των προνοιακών υπαλλήλων είναι και η χρήση του κατάλληλου -έγκυρου και αξιόπιστου-εργαλείου μέτρησης. Βιβλιογραφικές έρευνες αναφέρουν αντιφατικά συμπεράσματα στην αξιοπιστία και στην εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης της επαγγελματικής ικανοποίησης.

Λέξεις-κλειδιά: Αξιοπιστία, εγκυρότητα, επαγγελματική ικανοποίηση, ερωτηματολόγια, πρόνοια.

Όλο το Άρθρο (Download PDF)

About the Author