Περί των Συγγραφέων
Robin P. Newhouse, PhD, RN, CNA, CNOR: Κατά την περίοδο συγγραφής του βιβλίου, η Dr. Newhouse ήταν ερευνήτρια νοσηλεύτρια στο νοσοκομείο Johns Hopkins και επίκουρος καθηγήτρια στο νοσηλευτικό τμήμα του πανεπιστημίου Johns Hopkins, όπου εργάστηκε για την υποστήριξη της τεκμηριωμένης πρακτικής, τη δημιουργία ερευνητικής υποδομής και τη διδασκαλία της εφαρμογής της έρευνας στην νοσηλευτική πρακτική, στο βασικό πρόγραμμα σπουδών. Κατά την παρούσα χρονική στιγμή είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια και αντιπρόεδρος, ∆ιδάκτωρ του Προγράμματος Νοσηλευτικής Πρακτικής στη Νοσηλευτική Σχολή της Βαλτιμόρης, στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ.
Sandra L. Dearholt, MS, RN: υποδιευθύντρια της νοσηλευτικής υπηρεσίας του νευρολογικού και ψυχιατρικού τμήματος στο νοσοκομείο Johns Hopkins. Είναι μέλος της οργανωτικής επιτροπής του νοσοκομείου Johns Hopkins για την τεκμηριωμένη πρακτική στη νοσηλευτική (JHNEBP) που οργάνωσε και εφάρμοσε το ομώνυμο μοντέλο.
Stephanie S. Poe, MScN, RN: υποδιευθύντρια της νοσηλευτικής υπηρεσίας του τμήματος κλινικής ποιότητας στο νοσοκομείο Johns Hopkins και ταυτόχρονα συνεργάζεται με τη νοσηλευτική σχολή του πανεπιστημίου Johns Hopkins. Έχει μεγάλη εμπειρία στην συνεργασία με κλινικούς και διοικητικούς νοσηλευτές για την ανάπτυξη και τον έλεγχο των προτύπων νοσηλευτικής φροντίδας, έτσι ώστε να διατηρηθεί η υψηλή ποιότητα στις εξελίξεις, την εκτίμηση του κινδύνου και την εφαρμογή των κατευθυντήριων οδηγιών σχετικά με την κλινική πρακτική και την ασφαλή φροντίδα του ασθενούς.
Linda C. Pugh, PhD, RNC, FAAN: καθηγήτρια της νοσηλευτικής σχολής στο κολλέγιο York της Pennsylvania. Είναι επίσης διευθύντρια της τεκμηριωμένης πρακτικής στη νοσηλευτική έρευνα. Η Dr. Pugh έχει χρηματίσει διευθύντρια του προγράμματος των βασικών σπουδών του Νοσηλευτικού τμήματος του πανεπιστημίου Johns Hopkins στη Βαλτιμόρη, Μέριλαντ.
Kathleen M.White, PhD, RN, CNAA, BC: αναπληρώτρια καθηγήτρια και διευθύντρια του μεταπτυχιακού προγράμματος ειδίκευσης του Νοσηλευτικού τμήματος του πανεπιστημίου Johns Hopkins.
Περιγραφή: το βιβλίο περιγράφει το Μοντέλο Τεκμηριωμένης Πρακτικής (JHNEBP) και τις Κατευθυντήριες Οδηγίες του Νοσηλευτικού Τομέα του ιδρύματος Johns Hopkins. Η Τεκμηριωμένη Πρακτική είναι πολύ σημαντική για την ασφάλεια των ασθενών, την ανάπτυξη του νοσηλευτικού επαγγέλματος και την εκπαίδευση των νοσηλευτών. Αυτό το βιβλίο περιγράφει μία προσέγγιση της πρόκλησης για εφαρμογή της Τεκμηριωμένης Πρακτικής. Το μοντέλο δημιουργήθηκε και δοκιμάστηκε από μία ομάδα κλινικών και ακαδημαϊκών νοσηλευτών του ιδρύματος Johns Hopkins. Το Μοντέλο Τεκμηριωμένης Πρακτικής και οι Κατευθυντήριες Οδηγίες του Νοσηλευτικού Τομέα του ιδρύματος Johns Hopkins, απεικονίζουν τους τρεις ακρογωνιαίους λίθους της φιλοσοφίας του νοσηλευτικού τμήματος του ιδρύματος: πρακτική, εκπαίδευση και έρευνα.
Σκοπός: Ο σκοπός του βιβλίου είναι η παροχή του γνωστικού υπόβαθρου σχετικά με την Τεκμηριωμένη Πρακτική. Εμπεριέχει παραδείγματα επιτυχημένης εφαρμογής προγραμμάτων Τεκμηριωμένης Πρακτικής και λεπτομερή αναφορά κατευθυντήριων οδηγιών σχετικά με το σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός προγράμματος Τεκμηριωμένης Πρακτικής καθώς και όλα τα εργαλεία, πληροφορίες και πηγές που απαιτούνται για την υλοποίηση της Τεκμηριωμένης Πρακτικής.
Πληθυσμός: Το μοντέλο JHNEBP ευρέως χρησιμοποιούμενο από νοσηλευ- τές και διεπιστημονικές ομάδες, ακαδημαϊκούς εκπαιδευτές και φοιτητές νοσηλευτικής, καθιστά εφικτή την Τεκμηριωμένη Πρακτική. Κατά το διάβασμα του βιβλίου προκύπτουν οδηγίες και εργαλεία που συνοδεύουν την περιγραφή του Μοντέλου καθώς και παραδείγματα εφαρμογής του. Το μοντέλο JHNEBP συμπεριλαμβάνε- ται στις βασικές σπουδές της νοσηλευτικής, προκειμένου να γίνει κατανοητή η έννοια της Τεκμηριωμένης Πρακτικής στη Νοσηλευτική και να αναπτυχθούν οι ικανότητες της κριτικής σκέψης. Τέλος στο βιβλίο συμπεριλαμβάνονται τα συμπε- ράσματα από την εφαρμογή του μοντέλου JHNEBP σε άλλα ακαδημαϊκά ιατρικά κέντρα καθώς και κοινοτικά και περιφερειακά νοσοκομεία.
Χαρακτηριστικά: Στην εισαγωγή του βιβλίου συμπεριλαμβάνονται στοιχεία από το γνωστικό υπόβαθρο σχετικά με την Τεκμηριωμένη Πρακτική (ΤΠ). Σε έναν οργανισμό παροχής φροντίδας υγείας, η ΤΠ αποτελεί μία προσέγγιση στην λήψη κλινικών αποφάσεων, που ενσωματώνει τις καλύτερες από τις διαθέσιμες επιστημο- νικές γνώσεις στις καλύτερες από τις διαθέσιμες εμπειρικές πρακτικές (ασθενούς και επαγγελματία υγείας), προκειμένου να βοηθήσει στην επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν. Η ΤΠ εξετάζει τις εσωτερικές και εξωτερικές επιρροές και ενθαρ- ρύνει την κριτική σκέψη. Ο στόχος της ΤΠ είναι η προαγωγή των αποτελεσματικών νοσηλευτικών παρεμβάσεων, της αποδοτικής φροντίδας και των βελτιωμένων εκβάσεων για τους ασθενείς, καθώς και η παροχή της καλύτερης δυνατής τεκμηρίωσης για τη λήψη αποφάσεων σε κλινικό, διοικητικό και εκπαιδευτικό επίπεδο.
Τα έξι τμήματα αυτού του βιβλίου παρέχουν στους νοσηλευτές την κριτική γνώση, τις δεξιότητες και ικανότητες που απαιτούνται για την ανάληψη τεκμηριωμένων πρωτοβουλιών σε οποιοδήποτε περιβάλλον φροντίδας υγείας.
Στο πρώτο μέρος, εισάγεται η έννοια της ΤΠ. Στο κεφάλαιο 1 δίνονται πληροφορίες για το γνωστικό υπόβαθρο, παρέχεται ένας ορισμός της ΤΠ και περιγράφεται η εξέλιξη της έννοιας της ΤΠ στα πλαίσια του νοσηλευτικού επαγγέλματος. Το κεφάλαιο 2 επικεντρώνεται στο ρόλο της κριτικής σκέψης στην ΤΠ, τη σχέση της με τη νοσηλευτική διεργασία και την σημασία της ανάπτυξης ερωτημάτων, στοιχείων αξιολόγησης και μεταφοράς των ευρημάτων στην καθημέρα πράξη.
Το δεύτερο μέρος αποτελεί την επισκόπηση του Μοντέλου Τεκμηριωμένης Πρακτικής του Νοσηλευτικού Τομέα του ιδρύματος Johns Hopkins (JHNEBP). Στο τρίτο κεφάλαιο αναπτύσσεται το μοντέλο JHNEBP, το οποίο ενσωματώνει ενδείξεις, ερευνητικές και μη, σε ένα νοσηλευτικό επαγγελματικό περιβάλλον, που δίνει έμφαση στην πρακτική, την εκπαίδευση και την έρευνα. Το δεύτερο μέρος τελειώνει με την παράθεση κατευθυντήριων οδηγιών για την εκπόνηση ενός προγράμματος τεκμηριωμένης πρακτικής, χρησιμοποιώντας μία αλληλουχία διεργασιών που περιλαμβάνει την ερευνητική υπόθεση για πιθανή πρακτική εφαρμογή , την Ένδειξη και την ∆ιαδικασία Μεταφοράς των Αποτελεσμάτων από την έρευνα στην πρακτική.
Το τρίτο μέρος εστιάζει στην πιο πάνω αλληλουχία διεργασιών και παρέχει καθοδήγηση και διευκολύνσεις στην εργασία στα πλαίσια του προγράμματος ΤΠ. Στο κεφάλαιο 4 αποσαφηνίζεται η Πρακτική Ερώτηση με την διερεύνηση της απαρχής των ερωτήσεων που αφορούν στην ΤΠ, των κριτηρίων της επιλογής του προγράμματος και την ανάπτυξη μιας διαπραγματεύσιμης ερώτησης τεκμηριωμένης πρακτικής . Στα κεφάλαια 5,6 και 7 συζητιέται η έννοια της Ένδειξης. Στο κεφάλαιο 5 εξετάζονται οι στρατηγικές αναζήτησης ενδείξεων, διαδικτυακές πηγές και τρόποι διεξαγωγής αναζήτησης ενδείξεων. Στο κεφάλαιο 6 εξετάζεται η ένδειξη στα πλαίσια της ερευνητικής δραστηριότητας, η διαδικασία αξιολόγησης και η εκτίμηση και κατάταξη της ένδειξης. Το κεφάλαιο 7 ενσωματώνει τις ενδείξεις από τη μη ερευνητική δραστηριότητα στην διαδικασία. Στο κεφάλαιο 8 περιγράφεται η μεταφορά των αποτελεσμάτων από την έρευνα στην πρακτική, η οποία καθορίζει τα κριτήρια που απαιτούνται για την λήψη μίας απόφασης βασισμένης στην ΤΠ και περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός σχεδίου δράσης, την εφαρμογή του και την διάδοση των αποτελεσμάτων.
Στο τέταρτο μέρος , κεφάλαιο 9, περιγράφεται το περιβάλλον που ευνοεί την ενσωμάτωση της ΤΠ στην νοσηλευτική πράξη.
Επίσης περιλαμβάνονται μαθήματα για την ηγεσία, προκειμένου να δημιουργηθούν και να εφαρμοστούν υποστηρικτικές πρακτικές και στρατηγικές που ευνοούν την καθοδήγηση και ενθάρρυνση του προσωπικού.
Στο πέμπτο μέρος παρέχονται παραδείγματα προγραμμάτων στο νοσοκομείο Johns Hopkins και σε δύο κοινοτικά νοσοκομεία, που επεξηγούν την εφαρμογή του μοντέλου JHNEBP καθώς και της αλληλουχίας των διαδικασιών που συμπεριλαμβάνει. Στο έκτο μέρος, στα παραρτήματα, παρουσιάζεται το μοντέλο JHNEBP, μία σχηματική απεικόνιση των διαδικασιών καθώς και εργαλεία για τη διαχείριση των προγραμμάτων, την ανάπτυξη των ερωτήσεων, την αξιολόγηση των ενδείξεων, κλίμακες εκτίμησης και μεμονωμένες και γενικευμένες συνόψεις. Αυτά τα εργαλεία αναθεωρούνται και ανανεώνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα από την οργανωτική επιτροπή του JHNEBP. Ο αναγνώστης μπορεί να «κατεβάσει» τις τρέχουσες εκδόσεις των εργαλείων από την ιστοσελίδα του Νοσηλευτικού Τομέα του ιδρύματος Johns Hopkins, στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.ijhn.jhmi.edu ..
Το μοντέλο JHNEBP καθώς και οι κατευθυντήριες οδηγίες είναι προϊόντα της συνεργασίας μεταξύ τριών κορυφαίων στην ιεραρχία νοσηλευτριών του νοσοκο- μείου Johns Hopkins και δύο μελών της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης από τη Νοσηλευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins. Καθίσταται σαφές ότι το μοντέλο JHNEBP και οι διαδικασίες που περιλαμβάνει, έχοντας εφαρμοστεί και αξιολογηθεί σε πολλά προγράμματα και δομές, στην πράξη μπορούν να εφαρμοστούν στους διαφόρους οργανισμούς. Επιπρόσθετα, συμβάλλουν στην αποσαφήνιση και εδραίωση των διαδικασιών ΤΠ για τους κλινικούς νοσηλευτές. Το μοντέλο JHNEBP κέρδισε τη Sigma Theta Tau διεθνή διάκριση ερευνητικής δραστηριότητας το 2005 στην 38η διετή σύσκεψη στην Indianapolis, Indiana.
Η ΤΠ ενισχύει τους νοσηλευτές στο να επιδρούν αποφασιστικά στην λήψη αποφάσεων για τη φροντίδα υγείας και να συμβάλλουν στην βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας. Πέρα από προσδοκία για την επαγγελματική πρακτική, η ΤΠ παρέχει στους νοσηλευτές μία σημαντική ευκαιρία προκειμένου να αποσαφηνίσουν την πρακτική και να προσθέσουν αξία στην επαγγελματική εμπειρία. Σήμερα, οι νοσηλευτικές παρεμβάσεις και διαδικασίες, πλαισιωμένες από τις καλύτερες ενδείξεις, είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την κατανόηση των βελτιώσεων στον τομέα της φροντίδας της υγείας καθώς και τη μείωση του κόστους. Αυτό το κεφά- λαιο διαπραγματεύεται την ΤΠ και συζητά την εξέλιξή της στα πλαίσια του νοση- λευτικού επαγγέλματος.
Αξιολόγηση: Οι συγγραφείς πέτυχαν να καλύψουν το εύρος των θεμάτων που αφορούν στην Τεκμηριωμένη Πρακτική. Το βιβλίο είναι εύκολα αναγνώσιμο. Είναι ένα ουσιαστικό βιβλίο για την εκμάθηση σχετικά με ένα μοντέλο ΤΠ και την εφαρμογή του, ενώ θα μπορούσε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο εκπαίδευσης. Τέλος, δεδομένου ότι καταδεικνύει την ανάγκη για μία μεγαλύτερη βάση στοιχείων, μπορεί να προωθήσει τη συνεργασία, μεταξύ των ερευνητών και των κλινικών νοσηλευτών, προκειμένου να αναπτύξουν πιο αποτελεσματικά προγράμματα και Μοντέλα Καλής Πρακτικής.
Το μοντέλο JHNEBP επιλέχθηκε από την Συμβουλευτική Υγειονομική Επιτροπή ως η καλύτερη πρακτική για το 2005 και κέρδισε από την Honor Society of Nursing ,Sigma Theta Tau, τη διεθνή διάκριση ερευνητικής δραστηριότητας.