Εισαγωγή: Η ανάγκη για γνώση και παροχή Πρώτων Βοηθειών είναι επιτακτική και μπορεί να βοηθήσει στην προαγωγή της υγείας του ατόμου, της οικογένειας και της κοινότητας.
Σκοπός: Να διερευνηθεί κατά πόσο αποτελεσματικά είναι τα προγράμματα αγωγής υγείας Πρώτων Βοηθειών στην κοινότητα. Συγκεκριμένα (α) κατά πόσο το ευρύτερο κοινό διαθέτει γνώσεις Πρώτων Βοηθειών, (β) κατά πόσο διενεργούνται προγράμματα αγωγής υγείας Πρώτων Βοηθειών και (γ) κατά πόσο αυτά είναι αποτελεσματικά ως προς τους σκοπούς τους.
Μέθοδος: Βιβλιογραφική κριτική ανασκόπηση στη βάση δεδομένων MEDLINE και τον εκδοτικό οίκο Elsevier. Κριτήρια εισαγωγής μελετών αποτέλεσαν η γλώσσα των άρθρων στην ελληνική και αγγλική και η χρονική περίοδος 1990-2011.
Αποτελέσματα: Ανευρέθηκαν δεκαοκτώ άρθρα που αφορούν σε δύο ανασκοπήσεις, οκτώ περιγραφικές μελέτες, τέσσερις οιονεί πειραματικές μελέτες χωρίς ομάδα ελέγχου και τέσσερις οιονεί πειραματικές μελέτες με ομάδα ελέγχου.
Συμπεράσματα: Φαίνεται ότι τα προγράμματα αγωγής υγείας Πρώτων Βοηθειών είναι σε γενικές γραμμές αποτελεσματικά. Ωστόσο, το κοινό διαθέτει χαμηλά επίπεδα γνώσης, χρειάζεται πραγματοποίηση περισσότερων προγραμμάτων με συχνή επανάληψη για διατήρηση της γνώσης αλλά και άρση παραγόντων που δεν επιτρέπουν την πρακτική εφαρμογή της.
Λέξεις κλειδιά: Aγωγή υγείας, αξιολόγηση, αποτελεσματικότητα, κοινότητα, πρώτες βοήθειες